конспекти

Художній світ новели Габріеля Гарсіа Маркеса «Стариган з крилами»

Чини з людьми так, як ти хотів би,

щоб вони чинили з тобою

Із Біблії

План заняття

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань:

А) Огляд біографії Г.Гарсіа Маркеса;

Б) Словникова робота: літературознавчі терміни: антитеза, гротеск; слова за твором: камфора, сентаво, алегвасил.

  1. Робота з текстом новели Г.Гарсіа Маркеса «Стариган з крилами».

 Блок 1. Сюжетно-композиційні особливості твору.

 Блок 2. Образ Ангела.

 Блок 3. Мотив «крилатої людини та безкрилого натовпу».

  1. Рефлексія – зміст останнього етапу заняття: осмислення результатів роботи.
  2. Домашнє завдання. Оцінювання.
  3. Висновки.

 I.Організаційний момент

Вступне слово викладача. Мабуть, з найдавніших часів людина заздрила птахові, який мав крила і міг піднятися над землею у небеса. Чи то ніжний голубий колір, чи то безкінечність повітряного простору так вабили її, що у своїх мріях і фантазіях там вона оселяла сильніших богів, душі померлих, а також пов’язувала з ним свої надії на краще і вічне життя. Ще Платон в античності писав: «Ніщо тілесне не є настільки близьким до божественного, як крила. Божественне – це краса, добро, розум, крила ж наснажуються божественним, а від гидоти бруду вони марніють і відпадають від душі».

Сьогодні наше завдання – відкрити нову і надзвичайно яскраву сторінку у світовій культурі: літературу Латинської Америки в особі видатного колумбійського письменника Габріеля Гарсіа Маркеса.

Для художнього світу письменника характерне прагнення відтворити «моделі» національного буття, національної історії, національного мислення і поєднання соціального і бунтівного аспектів, майстерна передача місцевого колориту.

  1. II.Актуалізація опорних знань

–  Нагадаємо основні віхи життя і творчості Габрієля Гарсіа Маркеса.

Біографія письменника в інтерпретації студентів.

Кліп «Енциклопедія»

Слово вчителя. Декілька доповнень і коментарів до відповіді студента.

Отже, «магічний реалізм» – це і художній метод, і самобутня художня модель латиноамериканського світосприйняття, де видима дійсність розкривається через міфологічну свідомість, гротеск, фантастику, містику, що подані як буденно-побутові явища.

Дитяча уява формувалася під впливом дідуся і бабусі, способом життя і мислення майже міфічного, проте цілком конкретного містечка Аркатака. З одного боку бабця розповідала страшні казки про потойбічне життя, з іншого – дід, підполковник у відставці – Ніколас Маркес, – про реальні події його перебування у Колумбії. Скептик і життєлюб, він був старшим товаришем Габріеля.

«Бажаючи бути таким як дід, – розумним, сміливим, надійним, – я не міг здолати спокуси зазирнути у казкові глибини моєї бабусі, – згадував письменник. Найстрашніші історії бабуся розповідала цілком спокійно, нібито все це бачила на власні очі. Я розумів, що безстороння манера оповіді й багатство образів найкраще сприяють правдоподібності оповідання».

Будучи студентом Юридичного факультету Боготського національного університету багато читав починаючи з Біблії і продовжуючи класикою: Достоєвського, Толстого, Діккенса, Флобера, Стендаля, Бальзака.. «Війна і мир» – найвеличніший з романів, написаних за історію людства – казав Габрієль

Маркес. Надзвичайною подією у житті Маркеса стало його знайомство з творчістю Ф.Кафки. Прочитавши «Перевтілення» він вигукнув: «Хай йому грець, адже так розповідала моя бабця».

Суттєвим у житті хлопця була його самотність та мрійливість. Зростав без товариства однолітків; у вісім років, по смерті діда, батьки забрали хлопця з Аркатаки до школи-інтернату. «Відтоді у моєму житті не відбувалося нічого цікавого»,– сказав письменник згодом . Він увійшов у літературу з темою самотності та моделювання магічного світу.

«Сподіваюся, що саме ця фантастична реальність, а не лише її літературні зображення привернули увагу Шведської академії… Поети і жебраки, музиканти і пророки, воїни і злодії – всі ми діти цієї неприборканої реальності, і навряд чи потребуємо допомоги уяви. Навпаки, труднощі полягають у тому, що звичайних засобів для зображення нашого життя не вистачає. У цьому, друзі, сутність нашої самотності» (Г.Гарсіа Маркес. З виступу під час вручення Нобелівської премії).

Висновок. Габріель Гарсіа Маркес був знавцем світової літератури, розумівся на особливостях латиноамериканської культури та свідомості, ставши автором-новатором самобутньої манери«Я реаліст, адже вірю, що в Латинській Америці все можливо, все реально… і ця форма реальності може дати дещо нове всесвітній літературі». (Г.Гарсіа Маркес).

Студентка. Розповідь про останні роки життя письменника.

Перегляд кліпу «Передсмертний лист Маркеса».

III.Робота з текстом новели Габріеля Гарсіа Маркеса «Стариган з крилами»

 Слово викладача. У Всесвіті дві найбільші таємниці – це люди і зірки. Коли десь падає зірка, кажуть, що то летить ангел. Ніхто не відає куди стеляться його дорога, чиї двері він позначить таємним знаком. Можливо, Божий посланець поспішає когось врятувати, вберегти від злочинного кроку, поставити на праведний шлях. Який він – молодий, привабливий, з променистими очима та ореолом святості над головою чи старий, немічний? Які крила несуть його назустріч мрії: міцні та дужі чи слабкі та знесилені?

Згідно з Біблійною традицією, Бог виявляє свою волю через Ангелів. Слово «ангел» означає «вісник», той, хто доносить божественну істину, Господню волю до людей.

Блок 1. Сюжетно-композиційні особливості твору.

–  Спробуємо стисло розказати сюжет новели «Стариган з крилами.

У невеличкому приморському селищі з’являється дідуган з крилами –ангел. Спочатку він привертає увагу мешканців поселення, через якийсь час інтерес до нього слабшає (нова чудасія – жінка-павук зацікавлює людей), а потім, відчуваючи свою непотрібність і зайвість у селищі, зовсім зникає.

Прийом гронування. Запис на дошці:ф

Поява ангела  → Сприймання ангела людьми → Дівчинка-павук → Ангел полетів.

slaid1
Слайд 1. Родина Пелайо і Елісенди

 Пелайо, повертаючись з моря, в глибині свого подвір’я побачив старенького діда з крилами, що борсався у багнюці. Працював поліцейським (альгвасил – поліцейський чин в Колумбії).

Пелайо кидає старого до курника. Елісенді спадає на думку брати з кожного, хто хоче подивитись на старого 5 сентаво. За гроші, які зібрали з тисячі людей за оглядини ангела, Елісенда і Пелайо на вікна поставили залізні грати, щоб не залітали ангели. (Це справжнісінький апофеоз сарказму: проти ангелів ставлять грати, ніби анти москітну сітку від комарів).

Елісенда у відчаї плакалась і бідкалась, що їй уже не сила жити в цьому пеклі, повному ангелів. Пелайо пожалів старого і трапилось диво; «ангел почав оклигувати»… У нього почало рости тверде й довге пір’я. Елісенда полегшено зітхнула, коли стариган нарешті забрався від них.

Висновок: Пелайо і Елісенда не відчувають навіть вдячності, хоча значно поліпшили своє матеріальне становище.

 Викладач. У випереджальному завданні студентам було запропоновано, використовуючи метод проектів, виконати наступне завдання.

«Шкода, що зі мною нема хлопця» (Е.Хемінгуей «Старий і море»). «Ангел і до хлопчика ставився так само байдуже, як і до інших смертних, але покірливо, мов дворняга, терпів усі його примхи та витівки» (Г.Гарсіа Маркес «Стариган з крилами»). Поміркуйте, чи однаковий символічний сенс мають образи хлопчиків у творах Е.Хемінгуея ти Г.Гарсіа Маркеса. Свої спостереження оформіть у вигляді комп’ютерної презентації «Символіка дитячих образів у творах Е.Хемінгуея та Г.Гарсіа Маркеса».

slaid2
Слайд 2. Син Пелайо і Елісенди.

 Перевірка творчого завдання (порівняння хлопчиків Е.Хемінгуея у новелі «Старий і море» та Маркеса «Стариган з крилами»).

Ангел появився в родині Пелайо і Елісенди у момент, коли був тяжко хворий їх син. На думку сусідки він прийшов по його душу. Хлопчик не має імені.

Творче завданняІснує англійська мудрість: «Є тільки дві речі, які ми можемо дати нашим дітям. Перша – крила. Друга – коріння». Поясніть її значення. Як ви гадаєте, Пелайо і його дружина Елісенда зможуть дати своїй дитині «крила»? Аргументуйте свою відповідь.

Висновок: Приземленість світосприйняття не дозволяє родині Пелайо осягнути непересічність того, що відбувається.

Викладач. Український письменник О.Довженко стверджував, що людина пізнається висотою своєї мети і прагнень. Тож розглянемо наступний слайд у контексті слів українського класика.

slaid3
Слайд 3. Населення провінції

Мудра сусідка. Це типовий реалістичний образ всезнаючої пліткарки, втілення самовпевненої сірості, яка все знала, все вміла, прагнула бути в центрі всіх подій, її репутацію не похитнуло навіть зовсім безглузде твердження, що ангели харчувалися лише камфорою. (Камфора – речовина без кольору, із специфічним запахом, яка використовується в медицині як протимікробний та знеболювальний засіб). Щось не гаразд у суспільстві, коли така людина – одна з найавторитетніших

Лікар. Виявив інтерес оглянути старого, коли прийшов лікувати хлопчика. Здивувався великою кількістю захворювань у старого, а також природністю крил, тож виникло природнє запитання: чому інші не мають крил.

Химерні хворі: селянка, яка рахує удари серця; добродій, якому заважає шелест зірок; сновида, що руйнує і створює.

Стражденні: сліпий з новими зубами, паралітик з лотерейним виграшем; прокажений із соняшниками на уражених місцях.

Люди натовпом зібралися біля будинку Пелайо і Елісенди, аби подивитися на диво. Найпростодушніші пропонували призначити його голою Всесвіту; інші пропонували з допомогою ангела вивести новий рід крилатих людей, котрі підкорили б Усесвіт. У цьому короткому реченні – іронічна алюзія на політичні амбіції всіх часів і народів: від Цезаря й Чингізхана до Сталіна й Гітлера, які теж виводили новий рід людей, водночас посилаючи мільйони звичайних людей на той світ.

Висновок: Не лише посланця вищих сил, а навіть живу істоту, рівну собі, не бачать люди в янголі. Тому і селище, куди потрапив ангел, навіть не мало назви, бо це алегорія людського суспільства.

slaid4
Слайд 4. Отець Гонзага

Поведінка священника дивна. Здавалося б, він має розбиратися в «небесному воїнстві», тож знатиме, як поводитися з ангелом. Проте, коли крилатий стариган пробурмотів дивною мовою на звертання латиною ( а саме нею в Латинській Америці правлять церковну службу), то одразу нажив собі в особі отця Гонзаги непримиренного ворога. Отець Гонзага перед тим, як стати священником, був дроворубом.

Висновок: Священник вирішив погодити свою поведінку щодо ставлення до ангела за допомогою складної церковної бюрократичної машини ( аби раптом що – послатися на текст наказу «вищих інстанцій»).

slaid5
Слайд 5. Папа з Рима

Служителі церкви проявили недовіру і байдужість. Бюрократія церкви отримує їдку та дошкульну гротескову характеристику: «листування з папою могло б тривати поки світу й сонця».

slaid6
Слайд 6. Суспільна влада, посадові особи

У творі через гротеск висміюється письменником і бюрократія світської влади. Вони здатні застосувати лиш силові методи, боячись якихось нововведень.

slaid7
Слайд 7. «Тут знесилився високий духу злет» (Данте)

Висновок: Людям потрібно видовище, а не диво, тому очима героїв твору ми не можемо побачити дива, яке творить ангел. Утилітарно-побутовий менталітет пов’язує диво з доречністю, корисністю, можливістю мати певний зиск. Ні в кому з тих, хто спілкуються зі старим, ми не знайдемо хоча б якихось проявів спостерігаючої свідомості. Жоден не намагається вдивлятися в чудасію!

 

Тож наскрізна проблема твору: ЛЮДИ НЕ МОЖУТЬ РОЗПІЗНАТИ АНГЕЛА.

Творче завдання. Складіть до слів «люди», «натовп», «ангел» сенкани.

Блок 2. Образ Ангела

Слово викладача. В оповіданні Гарсіа Маркеса «Стариган з крилами» майстерно реалізовано запропонований ним фундаментальний принцип «магічного реалізму» – принцип оживлення дива. Мотив непорозуміння формує стосунки між ангелом і селянами.

Прийом усного словесного малювання.

– Який вигляд мав ангел у повісті Маркеса? (Цитатна характеристика).

– Чому письменник зобразив його саме таким?

– Як ви гадаєте, чому автор не уникає опису зовнішнього вигляду небесного прибульця?

– Чому мову ангела жителі провінційного селища не розуміють?

–     Хтось звернув увагу, чи одужав хлопчик? Можливо це і було дивоангела?

(Жоден з героїв твору не проводить таких паралелей).

–  Яка найголовніша чеснота ангела?

(«Терпіння було найголовнішою чеснотою ангела….»

–  На який сюжет із Біблії наштовхує нас сцена кидання каміння в старигана? (Тут не праведники б’ють грішників, а грішники кидають камінням в ангелів.)

–  Чи можна здивувати тамтешніх людей чимось новим, незвіданим?

Конспект! Маркес творить власний, досить сумний міф про пришестя на грішну землю ангела, про людей і земне життя.

Ангел, викачаний у багні, що його тримають у курнику, як свійського птаха, що його таврують і вимагають від нього негайних чудес, що його виганяють віником із дому, – стає у цьому міфі символом абсурдності людського буття.

Як тут не згадати Кафку, його Грегора Замзу. Очевидно, що стариган з крилами і Грегор Замза подібні своєю безмежною самотністю, відчуттям нікчемності, непотрібності.

Творче завдання«Самотність – ось що мене турбує.. Я думаю, що людина зовсім самотня» (Г.Гарсіа Маркес). Доведіть, використовуючи цитати з тексту, що Ангел на землі почуває себе безмежно самотнім (Г.Гарсіа Маркес «Стариган з крилами»).

slaid8
Слайд 8. Маркес творить власний міф

 Стариган із крилами – це образ якогось дива (або дивака), що опиняється в людському світі (з його цінностями), і має бути тим світом поцінований. Відтак диво має бути співвіднесене з певними суспільними канонами: релігійними, побутовими тощо. Люди прагнуть побачити в ньому ті якості, які, на їхню думку, мають відповідати поняттям «ангел», «диво».

Запитання для дискусії. Які ж дива показує ангел? Які риси людського буття розкриваються у ставленні персонажів повісті до ангела?

Висновок. Для практичного розуму диво, яке не можна використати в хазяйстві є зайвим, непотрібним. Тим більше, коли диво говорить якоюсь незрозумілою мовою.

Те диво, яким був стариган з крилами, жодною мірою не відповідало узвичаєним стереотипам. Людство завжди прагне див, молиться аби вони мали місце, але ці дива мають бути феєрично-прекрасними, корисними, зрозумілими. Коли ж ангельські чистота і святість, а також зболене за людей серце належить старигану з крилами, одягненому як жебрак, лисому, беззубому, немічному і незрозумілому, – люди з радістю позбуваються такого дивака, полегшено зітхають, коли той відлітає. А потім знову шукають дива, тужать за втраченим.

 Продовження гронування. Запис на дошці. Дискусія.

Чому з’явився ангелЧи творить він чудеса

      ↓       ↓

Чи потрібен ангелЧи потребує людство дива?

   Яка людина?

Блок 3. Мотив «крилатої людини» та « безкрилого натовпу»

–  Звернімося до назви твору. Чому він називається «Стариган з крилами», а не, скажімо, «Ангел»?

Мотив крил є чи не найважливішим у творі, він з’єднує назву з текстом оповідання, утворює його основну антитезу: «крилата людина та безкрилий натовп», «окриленість мрії та приземленість дійсності».

Конспект. Мотив падіння й злету утворює сюжетно-композиційну канву твору: на початку ангел борсається у багнюці не в змозі піднятися, а наприкінці оповідання він через надзусилля здіймається у повітря й розчиняється у небі.

У Божого вісника крила виросли не завдяки, а всупереч людям!

 У творі ми спостерігаємо еволюцію ставлення до старого ангела Елісенди та Пелайо. Спочатку його крила асоціювалися з «півнячими», а сам він серед курника був схожим на величезну облізлу курку. Проте, наприкінці новели Елісенда сприймає його «мов старого яструба». З образом яструба (або орла) в античній міфології асоціювався сам Зевс або посланець верховного Бога.

Тест на людяність суспільство не витримало.

Якби ангел завис у повітрі білий, чистий, красивий, то люди реагували б на нього як на прояв вищої моці, бо внаслідок наших уявлень ми діємо саме так. У даному разі йдеться, мабуть, не стільки про ставлення до ангела, скільки до звичайної дуже старої людини, котра заважає, бо вже безпорадна, нікому не потрібна.

Викладач. До вашої уваги два кліпи української поезії на цю тему. Поміркуйте, що ж спільного і відмінного у творах, які ми вивчаємо?

Перегляд відеокліпів на слова І.Драча «Крила» та Л.Костенко «Крила».

Образ крил – це Божий дар, обдарування, заклик до злету душі. Сам по собі цей дар ще не свідчить про те, що людина гідна його. Духовне сходження кожен має пройти самостійно, використовуючи для цього власні крила.

IV. Рефлексія – зміст останнього етапу заняття, осмислення результатів роботи, їх загальна й індивідуальна оцінка.

Ми говоримо сьогодні про духовність та бездушність, хоча всі, народжуючись, мають душу; про безсердечність і сердечність, хоч серце є у кожного! Не допустіть, щоб святість, піднесеність борсалися в багнюці гріховиння! Відкрийте своє серце назустріч Любові, Надії, Розумінню – і добрі ангели щедро винагородять вас теплом, світлом, крилами духовного злету.

Суспільство – це сума особистостей, маючи серце, будьте милосердними, маючи душу, будьте духовними, і ви відчуєте за спиною крила, і вам снитимуться ангели і небо.

V.Домашнє завдання. Опрацювати статтю за темою із персонального сайту викладача. Повторити конспект, написаний під час заняття. За бажанням, намалювати епізод твору.

VI.Оцінювання.

Перегляд кліпу «13 фраз про життя».

Форум педагогічних ідей сайту Освіта.UA відзначив методико-дидактичну підготовку та проведення цього заняття.

seryfikat_markes vidznaka_markes

Залишити відповідь