допомога студенту

Оноре де Бальзак “Гобсек”

Суперечності характеру головного героя повісті Оноре де Бальзака «Гобсек», реалістичні й романтичні елементи твору.

Плай відповіді

  1. Характерні ознаки бальзаківського стилю.
  2. Портретна характеристика як засіб створення образу.
  3. Гобсек як уособлення влади золота та її руйнівної сили.

Опорні слова та поняття: справжні та уявні життєві цінності, соціально-історична зумовленість персонажів, руйнівна сила влади золота.

Характеристика персонажу за допомогою відтворення середовища побутування.

Французький письменник-реаліст 0. де Бальзак (1799—1850) у грандіозній епопеї «Людська комедія» створив цілісний художній світ, в якому втілились у певні образи найгостріші проблеми, моральні і філософські протиріччя. Художній світ творів Бальзака, як і художній світ кожного великого майстра, має свої, властиві тільки йому особливості. Найхарактерніша ознака бальзаківського стилю — наділення героїв такими сильними при­страстями, які підкоряють людину, беруть гору над усіма іншими почуттями, керують її жит­тям і врешті-решт знищують її носія. Саме такий образ створив Бальзак у повісті «Гобсек».

Характер Гобсека, його життєві принципи і філософію автор розкриває поступово, ви­користовуючи різноманітні засоби. Цей образ виникає з розповіді адвоката Дервіля, коли в салоні віконтеси де Гранльє мова заходить про осіб з вишуканого товариства – Ернеста де Ресто та його матір. Дочка віконтеси де Гренльє з прихильністю ставиться до Ернес­та де Ресто, але віконтеса закликає її бути обережною, тому що мати молодого графа має репутацію марнотратки і «ніхто з батьків не довірить посаг своєї дочки Ернесту де Ресто, доки жива його матір». Аби розвіяти сумніви щодо порядності Ернеста де Ресто та надійності його матеріального становища, Дервіль розповідає суть справи графині де Ресто і роль у цій справі Гобсека. Такий початок повісті невипадковий. Виявляється, що доля, майнові статки, навіть щастя молодого графа де Ресто, нащадка славетної фамілії, цілком залежать від нікому невідомого Гобсека. Так у повісті виникає мотив таємної влади, яку уособлює Гобсек,— влади золота. На прикладі образу Гобсека роз­кривається і механізм дії цієї влади.

Гобсек — маніяк, наділений Бальзаком безмежною пристрастю — жадобою ДО золота. Спочатку читач може скласти уявлення про Гобсека з опису його зовнішності, помешкання, речей, які оточують героя. Похмура, холодна, погано освітлена кімната, в яку ніколи не зазирає сонце, а камін ледь жевріє. Старий стіл, крісло, маленька пічечка, на якій сам Гобсек готує собі сніданок. Старий картуз, що приховує очі старого, засмаль­цьований халат. Всі ці деталі аж ніяк не вказують на людину при владі, яка керує долями інших. Але ставлення Гобсека до людей, його непохитна впевненість у собі справляють дивне враження, наче йому відомі якісь інші істини, яких не може збагнути пересічна людина. «Біографія» Гобсека ще більше посилює враження, що перед читачем винят­ковий «романтичний герой»: його дитинство, мандри світом від Європи до Америки, Африки, Азії. Розкивається і сила характеру лихваря, його витончений розум, знання людей і презирство до них. Але через ці «романтичні» риси поступово розкривається сутність героя. Саме завдяки своїм здібностям, силі характеру, розуму Гобсек відкривзакон життя. Змінюється все — побут, звичаї, обставини — «непорушним залишається лише одне почуття, яке в нас вклала природа: інстинкт самозбереження. В розвинених державах європейської цивілізації він має назву особистого інтересу». Вивівши цей закон суспільного життя, Гобсек знайшов і надійний засіб задоволення «особистого інтересу» — золото. Романтичні риси героя відтепер відходять на другий план, Бальзак змальовує, як слідування цій «життєвій філософії» нищить все, навіть самого Гобсека.

Невипадкове ім’я героя. Гобсек у перекладі з французької означає «живоглот». Бальзак показує, що старий лихвар не знає співчуття до своїх жертв, його не можуть розчулити ні сльози, ні страждання. Не викликає у його серці відгуку ні краса, ні добро­чесність. Все це він не визнає за цінність, хоча і розуміє, що вони існують у світі. ІсторіяФані Мальво, працьовитої і доброчесної дівчини, яка згодом стала дружиною Дервіля, теж автор наводить не випадково. Маючи мільйони, Гобсек живе в занедбаній кімнаті, ходить пішки до кредиторів, і пишається тим, що сплачує лише 7 франків податків. Так, примушує його чинити «інстинкт самозбереження», бо його «особистий інтерес» лише золото. Проте виявляється, що Гобсек скнара не тільки у ставленні до матеріальних цінностей, але й духовних. Він не може собі дозволи звичайні людські почуття. Дружньо ставлячись до Дервіля, Гобсек однак не дозволяє собі виявити їх щиро: коли Дервілю потрібні були гроші, Гобсек позичив йому під проценти. Знання людей дозволило йому иідразу зрозуміти сутність графині де Ресто і моральну перевагу Фані Мальво, але вінвідразу гасить свій «благородний порив» допомоги дівчині. Письменник об’єднав в своє­му герої спостереження за лихварями, банкірами та пересічними людьми, котрі мають справи з грішми, і створив узагальнений образ – тип, який не є точним віддзеркаленням дійсності, але розкриває глибинну правду про світ людей.

У фіналі повісті розкривається весь жах цієї правди. Опис «добра», що залишилось по смерті Гобсека, переконливо свідчить про повну деградацію героя: коштовності і витвори мистецтва, книги сховані у його коморі поруч з мішками гнилих харчів. І ще одна деталь: всі гроші лихваря перейдуть до далекої родички – повії, якої він ніколи не бачив і не любов. Так Бальзак доводить, що культ матеріального і байдужість до моральних проблем нівечить душі людей.

Висновок. Образ лихваря, створений у повісті «Гобсек», постає суперечливим. Бальзак добре розумів, якою руйнівною силою може бути пристрасть, особливо та, що переходить у манію, як у Гобсека. Людина, навіть та, яка пізнала й підкорила собі абсолютні закони світобудови, залишається лише людиною. Вона хворіє, старішає, слабне, і 11 щі потужні сили, які вже неможливо втримати під контролем, звертаються проти неї. Створюючи образ Гобсека, автор використав різноманітні засоби: портретну характеристику, зобразив його внутрішній світ через побутові деталі, середовище; наділив героя «біографією», яка розкривала умови формування його світогляду; показав, як цей світогляд реалізується в конкретних вчинках героя, стосунках з людьми. Поєднавши риси романтичного і реалістичного стилів, Бальзак створив складний, яскравий, самобутній, неповторний і неоднозначний образ.