Культурологія

Новий час: формування сучасного типу європейської культури

 План

  1. Основні феномени, що сприяли перемозі світських елементів культури ХVІІ століття.
  2. Сутність наукової революції ХVІІ століття.
  3. Головні ідеї барокового світогляду і видатних діячів цього художнього напрямку.
  4. Особливості стратегічного мистецтва ХVІІ ст.. і реорганізація європейських армій.
  5. Особливості «козацького» бароко в різних сферах українського мистецтва.

Опорні поняття:

*секуляризація                       *маньєризм                       *мілітаризм

*реформація                          *бароко                              *ікона

*реалізм                                 *класицизм                        *композиція

*орнамент                              *соціум                              * іконостас

 

СВІТОГЛЯДНІ ЗАСАДИ МИСТЕЦТВА ВІДРОДЖЕННЯ

ТА ЕПОХИ БАРОКО

 

*Прозора гармонійність                                  *скомплектована різноманітність

* антропоцентризм                                        простота

*світський характер                                     *теоцентризм

культури                                                    *релігійне забарвлення

*визволення людини від                               *посилення ролі церкви і

обмежень соціальних і                                  держави

релігійних норм                                             * ускладненість

 

 

 

·        Бароко приймає високу оцінку античної культури, але робить спробу об’єднати античність із християнством

·        Бароко не відмовляється від ренесансної уваги до природи, але природа важлива лише тим, що вона є шляхом до бога

·        Бароко не відкидає ренесансний культ «сильної людини» але намагається поставити таку людину на службу Богу та вірі

 

ВИДАТНІ ДІЯЧІ ЕПОХИ БАРОКО

                    А р х і т е к т у р а  
Італія

П’єтро да Картона

Франческо Борроміні

Дж.Лоренцо Берніні

 

 

1596-1669

1599-1667

1598-1680

 

Церква св.. Луки

Церква Сан-Карло у Римі

Ансамбль площі собору Св. Петра

Іспанія

Хосе Беніто де Чурригера

 

1665-1725

 

Палац Сан-Фернандо

Німеччина

Андреас Шлютер

 

1660-1714

 

Палац Курфюрстів у Берліні

                                     С к у л ь п т у р а  
Італія

Дж. Лоренцо Берніні  

 

1598-1680

 

«Екстаз св. Терези», «Давид», «Аполлон і Дафна»

Іспанія

Хуан Мартінес Монтанєс

 

1568-1649

 

Св. Бруно, Розп’яття

Німеччина

Андреас Шлютер

 

1660-1714

 

Пам’ятник курфюрсту Фрідріху Вільгельму

 

                                  Ж и в о п и с
Італія

Сальваторе Роза

 

Джусеппе Креспі

 

Дж.Баттіста Тьєполо

 

1615-1673

 

1665-1747

 

1696-1770

 

 

«Лісовий пейзаж із трьома філософами», «Блудний син»

«Пастушка і пастух», «Автопортрет із родиною»

«Тріумф Амфітрити»

«Поклоніння волхвів»

Іспанія

Хусепе де Рібера

 

Бартоломе Естебан Мурільо

Родрігес де Сільва Веласкес

 

1591-1652

 

бл.1617-1682

1599-1660

 

«Мучеництво св.. Себастьяна», «Св. Ієронім»

«Непорочне зачяття», «Відпочинок у дорозі до Єгипту»

«Вакх», «Кузня Вулкана»

Фламандія

Пітер Пауль Рубенс

 

Якоб Йорданс

 

1577-1640

 

1593-1678

 

«Союз Землі і Води», «Персей і Андромеда»

«Сатир у гостях у селянина»

Голландія

Франс Халс

Харменс ван Рейн Рембрант

 

1581/5-1666

1606-1669

 

«Циганка», «Мулат»

«Даная», «Автопортрет із Саскією»

Франція

Луї Ленен

 

1593-1648

 

«Селянська трапеза»

 

                                    Л і т е р а т у р а
Англія

Джон Мільтон

 

1608-1674

 

«Втрачений рай»

Франція

Мадлен де Скюдері

 

1607-1701

 

«Артамен або Великий Кір»

Іспанія

Луїс де Гонгора-і-Арготе

 

1561-1627

 

«Усамітнення», «Поліфем»

 

                                     Т е а т р
Іспанія

Педро Кальдерон де ла Барка

1600-1681  

«Життя – це сон»

«Гра любові і випадку»

 

                                     М у з и к а
Італія

Клаудіо Монтеверді

 

Александро Скарлатті

 

Арканджело Кореллі

Антоніо Вівальді

 

   

Опери «Орфей», «Повернення Улісса на батьківщину»

Опери «Пірр і Деметрій», «Мітрідат Євпатор»

Сонати

Концерти для скрипки з оркестром *ускладненість

*теоценризм

 

Німеччина

Дітріх Бухстехуде

 

Рейнхгардт Кайзер

 

Георг Фрідріх Гендель

 

 

Йоганн Себастьян Бах

 

1637-1707

 

1674-1739

 

1685-1759

 

 

1685-1750

 

Фуги, прелюдії, токати, сонати для органу

Опери «Адоніс», «Гамбурзький ярмарок»

Опери «Юрій Цезар», «Орландо», «Ксеркс», ораторії «Самсон», «Іуда Маккавей»

Фуги, токати для органу

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Овсійчук В.А. Майстри українського бароко. – К.: Наукова думка, 1991
  2. Мартынов В.Ф. Мировая художественная культура. – Мр.: НТООО,1997
  3. Бабахо В.А.Культурология. – М.: ФАИС- ПРЕСС, 2000